Voor uw gemak leggen we nog even kort uit wat onder bijtelling wordt verstaan; dit is het bedrag dat bij uw loon wordt opgeteld indien de auto van de zaak privé wordt gebruikt. Dit is alleen verschuldigd als het privé gebruik meer dan vijfhonderd kilometer per jaar is. In de regel bedraagt de bijtelling 25 procent van de catalogusprijs. Afhankelijk van de CO2-uitstoot kan er sprake zijn van verlaagde bijtelling.
Groei van meer dan een-derde
Volgens een uitvoerig onderzoek van Athlon, dé autoriteit op het gebied van autoleasing in Nederland, is de vraag naar leaseauto’s met een lage bijtellingsregeling in 2015 met grote sprongen toegenomen, zoals ook wel viel te verwachten gezien de veranderingen die waren aangekondigd met ingang van 2016. Athlon becijferde dat in de periode van juni 2015 tot en met oktober 2015 de vraag is toegenomen met 36 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2014. Dat is een groei van meer dan een-derde.
Het hoogtepunt van de verkopen deed zich voor in juni 2015. Hoewel er vlak voor de zomerperiode altijd wel relatief veel auto’s worden verkocht door mensen die een goede auto nodig hebben om mee op vakantie te gaan, zit de verklaring van deze toename natuurlijk ook in de veranderende bijtellingsregels van 2016, mensen wilden nog snel even op tijd hun voordeel behalen, dat spreekt voor zich.
Wat verandert er in 2016?
Wat is er veranderd per 1 januari 2016? Het aantal bijtellingscategorieën is gewijzigd van vijf naar vier. Daardoor zijn de bijtellingspercentages en de CO2-grenswaarden gedeeltelijk veranderd. Wat blijft bestaan is de 4 procents bijstellingscategorie voor volledig elektrische auto’s (0 g/km CO2 uitstoot). Als uw auto een uitstoot heeft van 1 t/m 50 g/km (veelal bij semi-elektrische modellen) dan gaat het bijtellingspercentage van 7 naar 15 procent. Valt uw auto in de klasse van 51 t/m 106 g/km dan komt u op 21 procent in de bijtellingscategorie. Tot slot zijn er dan nog de auto’s die meer uitstoten in de 25 procents bijtellingscategorie.
Peugeot 308 SW het populairst
In het totale auto-aanbod geldt de Peugeot 308 SW als koploper: dit model is het populairst in de run op de garages van de afgelopen maanden, want maar liefst 22 procent van alle leasecontracten betrof deze auto. De Peugeot 308 SW heeft nu nog een bijtelling van veertien procent, terwijl dit onder de nieuwe regels 21 procent zal gaan bedragen. Op de tweede plek in de populariteit staat de Volvo V40 met een percentage van achttien procent. De derde plek wordt bezet door de Renault Clio Estate, die een score heeft van elf procent. De vierde en vijfde plek worden bezet door respectievelijk de Mitsubishi Outlander en de Volkswagen Golf.
Een woordvoerder van Athlon heeft al in de media verkondigd dat de complexe Nederlandse autobelastingen zorgen voor een flinke marktverstoring: bepaalde auto’s werden in 2015 massaal verkocht, terwijl er in 2016 een aardige daling kan intreden. Ook vertelde de zegsman dat leaserijders vooral de grootste modellen met de laagste bijtelling uitkiezen, om eraan toe te voegen dat het lijstje van de vijf populairste leasemodellen er in 2016 weer geheel anders kan komen uit te zien.