Volgens een telling van VWE Trendweb zijn er in 2015 1.079.982 gebruikte personenauto’s aan consumenten verkocht (B2C, Business To Consumer). Dat is een toename van 4,7 procent met het jaar ervoor. De verkopen onder consumenten onderling (C2C) zijn in 2015 beland op 667.104: een daling van 1,9 procent. Alles bij elkaar zijn vorig jaar twee procent meer occasions gekocht door consumenten dan in 2014. Er vinden steeds meer auto-aankopen plaats bij autobedrijven dan bij particulieren.
Bij de B2C-verkopen liet Skoda met 19,5 procent de sterkste verkoopstijging zien. Op de tweede plek kwam Mini uit met 18,1 procent. De overige plekken werden bezet door Kia (+13,3 procent), Toyota (+9,6 procent) en Seat (+ 9,0 procent). Het slechts presterende merk op de occasionmarkt werd net als in 2014 Ford.
De VW Golf was opnieuw de best verkocht occasion, maar het aantal B2C verkochte VW’s Golf groeide minder dan de totale markt. Een sterke groei was er bij de kleinere modellen, waarbij als koplopers golden: de Toyota Yaris (23,9 procent) en de Kia Picanto (23,7 procent).
Grotere modellen auto’s uit de gratie
In 2015 liep het duidelijk minder goed bij de occasionverkoop van de grotere modellen auto’s, zoals de Audi A4, de Renault Scénic en de Volvo V70.
De export van occasions is in 2015 licht gedaald: met het aantal van 241.792 daalde het percentage met 2,4 procent. In 2014 lag dit nog op 11,2 procent, maar door de sterke binnenlandse vraag bleven de auto’s verhoudingsgewijs steeds vaker in Nederlands eigendom.
Ook dit jaar was Polen opnieuw de belangrijkste exportbestemming. In 2015 is de export naar Oekraïne verviervoudigd, na de halvering van 2014 vanwege de politieke onrust. Andere groeimarkten in 2015 waren België, Roemenië en Servië. Tevens opvallend is de export in 2015 naar Portugal (twee keer zo veel) en Italië (drie keer zo veel) als in 2014. De merken die het vaakst vanuit Nederland zijn geëxporteerd in 2015 zijn Volkswagen, Opel en Peugeot. Stijgers op deze ranglijst zijn Renault, Skoda, Porsche en Lexus. De sterkste dalingen waren voor de Toyota Prius en de oude Mercedes 200-300 series.
Import neemt verder toe
In 2015 steeg opnieuw de import van auto’s naar Nederland. Het cijfer voor 2015 was 140.172, een vermeerdering van maar liefst 27,7 procent ten opzichte van 2014. Vooral jonge auto’s werden veel in Nederland ingevoerd. De import van klassiekers (ouder dan 25 jaar) liep terug met 13 procent, daarentegen nam de import van occasions jonger dan een jaar toe met 62 procent.
De meest geïmporteerde automerken waren in 2015 Volkswagen, Nissan, Volvo en Renault. Bij Honda en Lancia zijn er in het afgelopen jaar meer occasions dan nieuwe auto’s geïmporteerd. De enige grotere merken waarvan de groei in import onder de tien procent bleef waren de exclusievere automerken zoals Jaguar en Maserati. De VW’s Golf en Polo waren net als in vorige jaren de meest geïmporteerde modellen. Sterkste groeier in 2015 was de Renault Clio.