Minst waardevaste occasions
24-10-2016Op de ANWB Koerslijst werd onlangs gepubliceerd welke auto’s het minste geld opleveren. Welke dalen het meest in waarde? Hieronder vindt u de tien modellen die u maar het beste helemaal ‘op’ kunt rijden.
Een goede auto vinden is al moeilijk genoeg zonder dat rekening moet worden gehouden met de restwaarde van het nieuwe model. Toch is het handig om daar wel rekening mee te houden, want de toevallige keus voor een minder populair model kan u verhoudingsgewijs namelijk best veel kosten. Hieronder treft u de auto’s die de afgelopen vier jaar het sterkst in waarde daalden. Gratis uw auto verkopen? Dit kan bij nuautoverkopen.nl.
De top tien van minst waardevaste auto’s
- Krijgt u bij een personenauto gemiddeld zo’n vijftig procent terug na vier jaar, bij de Seat Exeo is dat slechts 34 procent van de nieuwprijs. Terwijl het feitelijk wel een Audi A4 is met een stel Seat badges. Desondanks is het een keiharde daler als het aankomt op occasionverkoop.
- Net als bij de Exeo is de Lancia Thema een auto die verkleed is in de spullen van een ander. Deze vlotte Italiaanse business-sedan is feitelijk een Chrysler 300 C. Vier jaar geleden kostte deze nog een slordige zestigduizend euro, anno nu nog maar slechts 21.000, wat dus echt een aanzienlijke waardedaling mag heten.
- Hoewel combinaties tussen vijfdeurs gezinsauto’s en stoere terreinwagens het goed doen, levert de Chevrolet Captiva maar bijster weinig op. Dit komt omdat in de periode dat hij op de markt kwam, de concurrerende automerken met net wat betere opties op dit vlak kwamen. Ook de verbruikskosten zijn vrij fors. Resultaat: een opbrengst die gemiddeld nog maar slechts 36 procent is van de nieuwprijs.
- Hoewel de Renault Espace ideaal lijkt met zijn plek voor maar liefst zeven inzittenden, is deze full-size MPV tevens zwaar, groot, soms onbetrouwbaar en niet bepaald zuinig in verbruik en onderhoud. Het levert u gemiddeld slechts 15.000 euro op, wat ooit een drie maal hoger bedrag was.
- Ooit was de Jeep Grand Cherokee maar liefst tachtig mille. Hij is echter duur in verbruik en storingsgevoelig. De restwaarde bedraagt slechts 37 procent.
- De Renault Laguna Coupé werd voorheen alleen in een heel luxe en dus kostbare versie geleverd. De gemiddelde kostprijs is nu achttien mille, oorspronkelijk was dat veertig mille.
- Vier jaar geleden was er voor een stekkerhybride als de Toyota Prius Plug-in Hybrid nog geen bijtelling verschuldigd. Wel had hij een meerprijs van tienduizend euro. De restwaarde is nu nog maar 38 procent.
- De majestueuze sedan de Volvo S 80 vol luxe aan boord doet het tweedehands niet al te goed en is te koop voor 25 mille in plaats van de oorspronkelijke 55 mille.
- De Volkswagen Eos is geen kwalitatief hoogstaande cabriolet: het stalen klapdak zorgt relatief gezien voor de nodige trammelant, waardoor hiervoor nog maar slechts 39 procent van de oorspronkelijke waarde wordt afgerekend.
- De Opel Antara kent hoge verbruikslasten en levert daardoor gemiddeld 14 mille op in plaats van de 37 mille van vier jaar geleden.