Nu het weer mooi weer is geworden, is het hoogste tijd om zomerbanden onder de auto te plaatsen. Om u de keuze voor een aankoop makkelijk te maken heeft de ANWB zijn jaarlijkse zomerbandentest net weer achter de rug. Er zijn 33 banden in twee populaire maten aan het onderzoek onderworpen. Als beste uit de test kwamen de Vredestein Sportrac 5 en de Continental ContiSportContact 5.
Het type van Vredestein werd winnaar in de categorie van bandenmaat 185/65 R15 H, een type dat veel wordt gebruikt voor de Toyota Verso S en de Renault Clio. De winnende Continental-band heeft als maat 225/45 R17 Y, welke veel wordt gemonteerd bij dde Volkswagen Golf, de BMW 3-serie en de Audi A4.
Vredestein heeft beste band in de categorie 185/65 R 15 H
In de maat 185/65 R15 H zijn zeventien banden getest. De Vredestein Sportrac 5 werd als beste verkozen door zijn prestaties op zowel droog als nat wegdek, maar ook als het aankomt op slijtvastheid scoort hij hoog. Er waren ook nog zes andere banden in deze maat die op alle vier de punten het maximum van vijf sterren behaalden., terwijl er ook één band maar één ster haalde: de nankang Green-Sport Eco-2+ presteerde zeer slecht op nat wegdek.
Ook gebruikt de ANWB voor deze test van elke band acht sets uit verschillende productieperiodes en afkomstig van verschillende productielocaties. Zo bleek bij de test van een band van het merk Pirelli er grote verschillen te bestaan tussen dezelfde band uit een Roemeense fabriek en dezelfde band uit een Turkse fabriek.
Verder zijn er in de categorie 225/45 R17 Y zestien banden aan een test onderworpen. Dit type is vrij gangbaar onder types zoals de Alfa Romeo Giulietta, de VW Golf en de BMW 3-serie. Zoals gezegd kwam de Continental ContiSportContact 5 als beste uit de bus. Het was de absolute topper op zowel nat als droog wegdek. Vier andere types banden scoorden vier van de maximaal vijf haalbare sterren.
Banden worden anoniem aangekocht om sjoemelen tegen te gaan
In de 225-categorie vertoonden twee banden heuse tekortkomingen in het geval van droog wegdek: de Fulda en de Uniroyal; deze tekortkomingen zijn vooral toe te schrijven aan de besturing. De testauto reageerde langzamer op de signalen vaan het stuurwiel. De enige band die maar twee sterren kreeg was de Maxxis Victra VSO1.
Om de test betrouwbaar te maken zijn alle banden anoniem gekocht, zodat geen enkele leverancier kon sjoemelen om betere testresultaten te boeken. Elke band is getest op veiligheid, remweg, zijdelingse grip, aquaplaning-weerstand, geluidsproductie, slijtvastheid en de eigenschappen op droog/nat wegdek.