Door het oprukken van internet is de automotive-wereld aan het veranderen, zo blijkt uit nieuwe Duitse onderzoeksgegevens. De verwachting is dat de verkoop van auto’s aan particulieren in Duitsland rond het jaar 2020 voor twintig procent zal verlopen via het internet. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben voor de positie van zowel fabrikanten als dealers. In Nederland zal dit naar verwachting dezelfde trend aannemen.
De reden van deze digitale toename is het feit dat de autokoper steeds vaker positieve ervaaringen overhoudt aan het via internet aankopen van een auto, terwijl dit in vroeger tijden nog een aankoop was die de consument bij voorkeur niet op deze wijze deed. De positieve ervaringen van de autokopers hebben dus een duidelijke weerslag op de afzet van auto’s.
Volgens onderzoek maakt 97 procent van de autoconsumenten op dit moment gebruik van internet in de zoektocht naar een nieuwe auto. Daar komt bij dat 44 procent ervoor open staat om bij een goed aanbod de bolide ook daadwerkelijk online aan te schaffen. Bij een op de tien aankopen zijn online processen nu al in een beslissende mater betrokken geweest. Dat wil echter niet zeggen dat de dealer helemaal wordt buiten gesloten. Eerder is het zo dat de gegadigden om een auto aan te kopen zich weliswaar richten op internet, maar dat de aflevering en de verdere zorg uiteindelijk toch in handen blijft van het autobedrijf.
Ook de meer veeleisende klanten zullen voor online aankoop gaan kiezen
Het recente Duitse onderzoek van automotive deskundige Roland Berger over de toekomstverwachtingen van de online afzet van nieuwe auto’s geeft aan dat het niet alleen maar gaat om koopjesjagers. In het verleden waren 55 procent van de online kopers als ‘koopjesjagers’ te bestempelen, maar in de toekomst zullen ook de meer veeleisende consumenten zich aan deze groep toevoegen.
Deze groep van zogeheten multi-channel klanten vinden comfort en een uitgebreide service van groot belang in het koopproces. Juist deze punten zijn leidend in de competenties die autobedrijven tegenwoordig als kerncompetenties hebben ten opzichte van de online concurrentie. Indien dit soort klanten maatwerk krijgen voorgeschoteld, dan zijn zij bereid om in ruil voor deze meerwaarde zowel online als offline een hogere prijs te betalen. Het onderzoek stelt dat er sprake is van een veranderende houding bij de meer traditionele aanbieders richting dit soort klanten. De online aanbieders zullen echter steeds meer concurrentie kunnen verwachten, omdat ze sterk bezig zijn het aanbod aan de service-vragende multi-channel klant aan te passen.
Grote uitdaging voor de bestaande traditionele partijen
Hier zit een mooie uitdaging in voor de bestaande traditionele partijen op de markt. Deze moeten zich er immers in gaan verdienen hoe ze online moeten gaan opereren om de klant in de toekomst nog optimaal van dienst te kunnen zijn.
Als de afzet van online autoverkopen in Duitsland de komende vier tot vijf jaar met twintig procent stijgt, dan zou dat bij onze oosterburen gaan om een volume van maar liefst 200.000 auto’s per jaar. In 2014 gingen er in Duitsland nog 115.000 nieuwe auto’s online richting de klant.