Wat blijkt: Volkswagen is in de Dieselgate -soap nauwelijks gedaald in de populariteit bij de Nederlandse consument. De Nederlander haalt zijn schouders op. Niet omdat er intern zo goed gereageerd is door het Duitse merk, maar eerder omdat de Nederlander over het algemeen niet geeft om dergelijke zaken. Zuinige auto’s worden in ons land gekocht om hun financiële voordeel. Wat achter de uitlaat gebeurt, maakt niet uit. De belastingregels maken dat alleen nog maar gekeken wordt naar de financiële kant. Volkswagen heeft door dieselgate dus weinig te vrezen in Nederland.
VS en Europa
In de VS zal Dieselgate hoogstwaarschijnlijk langdurige gevolgen hebben. Niet alleen voor Volkswagen, maar ook voor auto’s met dieselmotoren in het algemeen. In Amerika is deze brandstof in de autobranche niet heel populair, en een imagodeuk zal daar niet bij helpen. In de rest van Europa, waar dieselmotoren een stuk vaker onder de motorkap worden gevonden, is het nog afwachten. Daar zou dieselgate voor VW nog wel een staartje kunnen krijgen. Vooralsnog blijft de koers dalen van de aandelen van Volkswagen.
Verkopen stijgen desondanks
Volkswagen heeft in september ondanks alle ophef rond Dieselgate ruim acht procent meer auto’s verkocht in de Europese Unie dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die de Europese autobrancheorganisatie ACEA vrijdag heeft gepubliceerd. Binnen de Volkswagen-groep namen de verkopen van het eigen merk met bijna zeven procent toe, tot ruim 152.000 auto’s. Daarnaast werden tien procent meer Audi’s en Skoda’s aan de man gebracht. De verkoop van Seat nam met vier procent toe.
Geen conclusies te trekken uit dieselcijfers
Uit de cijfers van ACEA valt niet op te maken of het schandaal rond Volkswagen een negatieve invloed had op de verkoop van de betreffende dieselauto’s. Ze vatten de verkopen samen van alle modellen die op de Europese markt worden verkocht. De verkoopcijfers van VW passen in de lijn van de totale autoverkopen in de EU. Die namen in september voor de vijfentwintigste achtereenvolgende maand toe, ditmaal met bijna tien procent.
Marktpositie blijvend sterk ondanks affaire op dieselgebied
Het Volkswagen-concern heeft een marktaandeel van ruim 23 procent in de EU en is daarmee veruit de grootste speler op de Europese automarkt. De Franse autoproducenten PSA Peugeot Citroën volgt met aandelen van respectievelijk tien en acht procent. Het Europese marktaandeel van Volkswagen was met 23,3 procent in september wel iets kleiner dan een jaar eerder (23,6 procent). Dat gold echter ook voor de andere grote spelers, PSA, Renault, Ford en Opel. Nummer zes BMW breidde zijn marktaandeel wel uit, van 6,9 naar 7,4 procent. Ook Fiat Chrysler en Mercedes-producent Daimler kregen een wat groter deel van de markt in handen.