Tegenwoordig wordt de prijsmisleiding in advertenties van nieuwe auto’s aangepakt, maar meerdere belangenorganisaties pleiten ervoor dat dat ook zo zou moeten zijn in het geval van tweedehands auto’s. Want ook op die markt worden nieuwe eigenaren verrast met de hoge rijklaarmaakkosten die bij de advertentieprijs worden opgeteld. Bij Nu Auto Verkopen geven we u de leukste nieuwtjes, ook kunt u bij ons terecht als u uw auto wil verkopen!
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) eiste deze maand dat auto-adverteerders met ingang van 1 november 2016 all-in prijzen moeten noemen om de consument niet te misleiden. Wie na die datum alsnog de extra kosten berekent, zou een boete moeten krijgen, zo stelt de ACM.
Drie organisaties gaan de strijd aan tegen de extra rijklaarmaakkosten
Ook maakt de ACM samen met de Consumentenbond en de ANWB een gezamenlijke vuist tegen de prijsmisleiding van advertenties op de tweedehands markt. Ook hier moeten automobilisten soms honderden euro’s bijbetalen. De drie organisaties zeggen dat consumenten in de occasionmarkt, die twee maal zo groot is als de nieuwhandel, veel harder worden geraakt, omdat nieuwe modellen auto’s relatief vaak naar leasemaatschappijen gaan.
De drie belangenorganisaties beweren dat het niet noemen van onvermijdbare kosten bij auto-aankopen al in lengte van jaren aan de orde van de dag is en dat er een cultuurverandering nodig is om dit te stop te zetten. De organisaties hopen dat politiek Den Haag overgaat tot de invoering van controles en boetes, anders gaan autodealers kijken hoe groot de pakkans en de hoogte van de boete voor hen is.
In Duitsland en Frankrijk bestaat reeds wetgeving hiervoor
In deze periode, waarbij er nog geen duidelijke wetgeving op dit gebied bestaat, doet de Autoriteit Consument en markt (ACM) nog geen onderzoek naar occasions. De organisatie kom echter wel in actie als er ergens sprake blijkt te zijn van een grove schending van wat nog normaal mag heten. De ACM hoopt dat dealers die adverteren met occasions door de voorgestelde maatregel vanzelf de prijzen in de advertenties all-in gaan noemen.
De Consumentenbond is er blij om dat de ACM gepaste maatregelen neemt tegen de misleidende advertentieprijzen van nieuwe auto’s. De importeurs van auto’s dienen het goede voorbeeld te geven aan dealers van occasions, zo stelt de Consumentenbond. Volgens de bond is de uitspraak helder en is er in de toekomst voor de ACM voldoende reden om in actie te komen tegen schimmige advertentieprijzen van tweedehands auto’s.
De Consumentenbond stelt dat ook al zijn de rijklaarmaakkosten bij occasions lager, het dan toch onacceptabel is dat automobilisten nog worden geconfronteerd met honderden euro’s extra onkosten om de aangekochte auto geheel rijklaar te maken. Ook maken de drie belangenorganisaties vergelijkingen met het buitenland: in Duitsland en Frankrijk bestaat reeds regelgeving voor het opvoeren van de autoprijs, zowel in het geval van nieuwe als tweedehands auto’s. Wilt u uw auto verkopen? Dan bent u bij Nu Auto Verkopen aan het juiste adres!